El Sanatları Teknolojisi Alanı

28.11.2012 4354

EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ VE ALANI

Türk toplumunun özgün kültür değerlerinden olan el sanatları, bugün kalkınmakta olan ülkemizin önemli bir gelir kaynağı olmakla birlikte ülke ekonomisine ve turizme de önemli katkılar sağlamaktadır. Türkiye'de –geçmişte- sanayi nakışı, halı desinatörlüğü ve dekoratif ev tekstili dallarında eğitim yapılmaması nedeniyle bu dalın öğretim programları hazırlanarak eğitimine başlanıyor olmasının, geçmişte yaşanan sektördeki kalifiye eleman açığını giderecek önemli bir girişim olacağı düşünülmektedir. El Sanatları Teknolojisi Alanı Programı ile, bireylere öncelikle temel bilimleri içeren bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra, çağımızın gereği olan güçlü insan ilişkileri, iletişim kurabilme, değişimlere ve teknolojiye uyum sağlayabilme, sistemleri anlayıp kullanabilme yeterlikleri kazandırmak hedeflenmiştir.

ALANIN AMACI El sanatları teknolojisi alanı altında yer alan dallarda, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

SEKTÖR El sanatlarının yöresel ve geleneksel olarak uygulandığı bölgelerde yapılan araştırmalar ve sektörde yapılan anketler sonucunda el dokuma, el ve makine nakışları, sanayi nakışları, ev tekstili ve dekoratif el sanatları alanında sektörün kalifiye eleman ihtiyaçları ve programdan beklentileri tespit edilmiştir. El sanatları, ülke genelinde geniş bir yelpazeye sahip olmasına rağmen tanıtım ve pazarlama yetersizliğinden dolayı dış pazarlara açılamamıştır. Gelişen teknolojiden etkilenen el sanatlarının özgünlüğünü, yöreselliğini ve gelenekselliğini bozmadan sektöre ayak uydurması ve gelecek nesillere aktarılması aşamasında geleneksel el sanatları ustaları ile yetiştirilecek kalifiye elemanlar arasında iş birliği sağlanmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çizgi doğrultusunda bireysel olarak çalışan küçük el sanatları atölyelerinin, sivil toplum örgütleri çatısı altında birleştirilerek daha büyük el sanatları merkezlerine dönüştürülmesi, bu vesile ile hem öğrencilerin bu merkezlerde beceri eğitimlerini tamamlamalarına olanak verecek hem de el sanatlarının pazarlama anlamında dış sektöre açılmasını kolaylaştıracaktır.

Sonuç olarak bu döngü, el sanatlarının gelenekselliğinden ve yöreselliğinden ödün vermeden büyük bir sektöre dönüşümünü sağlayacaktır. Sektör tarama ve inceleme çalışmaları sonucunda, sektörde faaliyet gösteren meslekler saptanarak gruplara ayrılmıştır. Sektörde çalışan kişilerin görüş ve önerilerinden yola çıkılarak her meslek dalına ait anket soruları hazırlanmış, daha sonra bu anketler yurdun değişik bölgelerinde uygulanarak mesleklere özgü yeterlikler, ayrıntılı olarak çıkarılmıştır. Mesleklere ilişkin olarak saptanan bu yeterlikler ile öğretim programları ve modüllerin temel dayanağını ve içeriğini oluşturan altı dal ortaya çıkmıştır.

El sanatları teknolojisi alanı aşağıdaki dallardan oluşmaktadır;

 

1. Dekoratif el sanatları,

2. Dekoratif ev tekstili dalları yer almaktadır.

 

 DEKORATİF EV TEKSTİLİ Dekoratif ev tekstili üreticisinin yaptığı; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

 

GİRİŞ KOŞULLARI El sanatları alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;

1. Dokuma fabrikaları,

2. Dokuma ve boya atölyeleri,

3. Halı deseni hazırlayan işletmeler,

4. Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,

5. Oyuncak üretim atölyeleri,

6. El halısı dokuyan atölyeler,

7. Sanayi nakışı yapan işletmeler,

8. Desen üretimi yapan işletmeler,

9. Lazerle aplike kesen firmalar,

10. Çeyiz yapan işletmeler,

11. Ev aksesuarları yapan işletmeler,

12. Giyim aksesuarları yapan işletmeler,

13. El nakışı üretimi yapan atölyeler,

14. Makine nakışı üretimi yapan atölyeler,

15. Moda evleri,

16. Brode deseni hazırlayan firmalar,

17. Brode nakışı yapan firmalar,

18. Perdeciler,

19. Yorgancılar,

20. Döşemeciler,

21. Mefruşat mağazaları,

22. Ev tekstili işletmeleri,

23. Kendi iş yerinde veya evinde vb. yerlerde çalışabilirler.

YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlar.

1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.

2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, el sanatları teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı yüksek öğretim programlarına devam edebilir.

BELGELENDİRME

1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.

2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.

3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.

4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

EĞİTİM SÜRESİ

1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

 

2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, el sanatları teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.